ΑΝΤΙΠΥΡΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ 2020 : ΕΝΑ ΑΚΟΜΑ “ΘΕΡΜΟ” ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ ΜΠΡΟΣΤΑ ΜΑΣ

Αρ. πρωτ.: 104                                             Αθήνα, 15 Μαΐου 2020

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ

            ΑΝΤΙΠΥΡΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ 2020: ΕΝΑ ΑΚΟΜΑ “ΘΕΡΜΟ”                     ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ ΜΠΡΟΣΤΑ ΜΑΣ

Μία ακόμα αντιπυρική περίοδος, ξεκίνησε πρόσφατα. Φέτος στα χρόνια προβλήματα που ταλανίζουν την πρόληψη και καταστολή των δασικών πυρκαγιών, δυστυχώς, έρχεται να προστεθεί κι εκείνο της πανδημίας του κορονοϊoύ.

Αυτή και μόνο η εξέλιξη είναι αρκετή για να αναγκάσει την υπηρεσιακή και πολιτική ηγεσία του Πυροσβεστικού Σώματος να αναθεωρήσει τα επιχειρησιακά σχέδια αντιμετώπισης των δασικών πυρκαγιών που επεξεργάστηκαν κατά την χειμερινή περίοδο, αφού πλέον ο παράγοντας Υγιεινή και Ασφάλεια στους χώρους εργασίας δεν μπορεί να εξακολουθεί να είναι κενός περιεχομένου, για το πυροσβεστικό προσωπικό, ιδιαίτερα σε ότι αφορά το θέμα της υγείας.

Η κυβέρνηση, τόσο μέσω του πρωθυπουργού, όσο και του αρμόδιου Υφυπουργού, προσπαθούν να καθησυχάσουν, πρωτίστως την κοινή γνώμη και δευτερευόντως τους εργαζόμενους στο Π.Σ., δηλώνοντας πως, με τις ενέργειές της, η χώρα φέτος είναι θωρακισμένη και έτοιμη να αντιμετωπίσει τις πυρκαγιές που θα σημειωθούν, καλύτερα από κάθε άλλη φορά. Επικεντρώνουν την αισιοδοξία τους, κυρίως, στην αύξηση των κονδυλίων που, φέτος, θα διατεθούν για μισθώσεις ελικοπτέρων, στην πρόσληψη 1.300, επί πλέον, εποχικών πυροσβεστών και στο καινούριο νομοθετικό πλαίσιο που διέπει τη λειτουργία του Σώματος και της Πολιτικής Προστασίας, μετά την ψήφιση του Ν.4662/2020 (Α’27).

Επιπρόσθετα, επικαλούνται την ίδρυση 84 νέων (εποχικών) πυροσβεστικών κλιμακίων και δύο αερομεταφερόμενων μονάδων, με έδρες τη Σάμο και τον Άραξο αντίστοιχα καθώς και την εξασφάλιση σημαντικού υλικοτεχνικού εξοπλισμού.

Είναι, όμως έτσι τα πράγματα;

Ας αναλύσουμε, μία προς μία, τις επισημάνσεις της κυβέρνησης:

Πράγματι η φετινή χρηματοδότηση είναι αυξημένη ως προς την παροχή υπηρεσιών δασοπυρόσβεσης, με την ενοικίαση περισσότερων ελικοπτέρων δασοπυρόσβεσης. Μέχρι πέρυσι το συνολικό κόστος ενοικίασής τους ανήρχετο στα 20 εκατομμύρια ευρώ, κάθε αντιπυρική περίοδο, χωρίς να ληφθούν υπόψη οι ενδεχόμενες επεκτάσεις των συμβάσεων. Τώρα με την αύξηση του αριθμού των ελικοπτέρων, αυτό θα είναι ακόμη μεγαλύτερο.

Γιατί προέκυψε όμως η “ανάγκη” για αυξημένη χρηματοδότηση σε αυτόν το τομέα; Πολύ απλά γιατί ο εθνικός εναέριος στόλος είναι απαρχαιωμένος και ασυντήρητος. Είναι αξιοσημείωτο ότι τα 11 αεροσκάφη CL-215 έχουν ηλικία 31- 45 χρόνια, ενώ τα νεότερα (7 CL-415) πάνω από είκοσι. Από αυτά, κάθε χρόνο δεν είναι “ετοιμοπόλεμα” ούτε τα μισά, αφού λόγω συντηρήσεων και βλαβών, τα περισσότερα μένουν καθηλωμένα στο έδαφος.

Από το 2003, το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας, έχει εκπονήσει οικονομοτεχνική μελέτη και πρότεινε την αντικατάσταση των CL-215, αλλά δεν εισακούστηκε! Δύο χρόνια αργότερα, το Α.Π.Σ. επανήλθε στο θέμα αλλά και πάλι δεν έγινε τίποτε. Είναι, λοιπόν, σαφές πως οι διαχρονικές λανθασμένες πολιτικές επιλογές κόστισαν στον ελληνικό λαό, δεκάδες εκατομύρια ευρώ (που δόθηκαν σε ιδιώτες της αεροπυρόσβεσης) και παράλληλα στέρησαν από τον εθνικό εναέριο στόλο τη δυνατότητα να έχει αξιόμαχα και ασφαλή αεροσκάφη. Είναι ενδεικτική η δήλωση του αρμόδιου υπουργού Εθνικής Άμυνας, ο οποίος σε σύσκεψη, στις 7-5-2020, είπε “…θα ξεκινήσουμε με έξι canadair και θα φτάσουμε στα εννιά, στη διάρκεια της αντιπυρικής περιόδου, αν όλα πάνε καλά…”

Έτσι για την ιστορία, πέρυσι ήταν διαθέσιμα 12 αεροσκάφη!

Όσον αφορά στα α/φ Pezetel και Grouman που διαθέτουμε, αυτά, πέρα από τα προβλήματα συντήρησής τους, έχουν επιπλέον μειονέκτημα τη μικρή χωρητικότητα των δεξαμενών τους με αποτέλεσμα να χρησιμοποιούνται μόνο για επιτήρηση και αρχική προσβολή της πυρκαγιάς.

Η Υπηρεσία Εναερίων Μέσων του Π.Σ διαθέτει 3 ελικόπτερα BK-117 και 2 Super Puma που χρησιμοποιούνται για εναέριο συντονισμό, πρόληψη και υποτυπώδη δασοπυρόσβεση, εξ αιτίας του μικρού κάδου νερού. Πρόβλημα είναι και ο μη επαρκής αριθμός πληρωμάτων που διαθέτει το Π.Σ.

Είναι αδιανόητο δύο χρόνια μετά την τραγωδία στο Μάτι, ο στόλος των εναερίων μέσων να μην βρίσκεται σε ικανοποιητικό επίπεδο ετοιμότητας ή (τουλάχιστον) να είχε ξεκινήσει η σταδιακή αντικατάσταση των CL-215!

Για να πάμε, όμως και στον δεύτερο ισχυρισμό της κυβέρνησης:

Είναι επιχειρησιακά αποδεδειγμένο πως τις μεγάλες δασικές πυρκαγιές τις αναχαιτίζουν τα εναέρια μέσα, αλλά τις σβήνουν οι επίγειες δυνάμεις! Η αεροπυρόσβεση είναι αναγκαία για την αρχική προσβολή των πυρκαγιών, μέχρι να φτάσουν στο τόπο του συμβάντος ικανές πυροσβεστικές δυνάμεις με τα κατάλληλα μέσα και εφόδια για την αντιμετώπισή τους.

Σε ποιά όμως κατάσταση, βρίσκεται το Πυροσβεστικό Σώμα;

Οι πιστώσεις που ενέκρινε η κυβέρνηση, για την υπηρεσία, είναι μόλις κατά 272.000 ευρώ αυξημένες, σε σχέση με πέρυσι, για όλες τις λειτουργικές του ανάγκες. Παράλληλα οι δαπάνες που αφορούν τη συντήρηση, τις επισκευές και τα καύσιμα πυροσβεστικών οχημάτων, είναι μειωμένες κατά 1,8 εκατομμύρια ευρώ περίπου. Οι μόνες αυξημένες πιστώσεις κατά 34%, είναι αυτές για ενοικίαση εναέριων μέσων .

Οι ελλείψεις σε μόνιμο προσωπικό διατηρούνται και διευρύνονται με τις αρμοδιότητες που ανατέθηκαν στο Πυροσβεστικό Σώμα για τη στελέχωση των αεροδρομίων της Fraport και των εθνικών αυτοκινητόδρομων και η κάλυψη των ελλείψεων εξακολουθεί να γίνεται με εποχικούς πυροσβέστες.

Πράγματι φέτος, θα προσληφθούν 1.300 επιπλέον εποχικοί πυροσβέστες. Με δεδομένο, όμως, πως αυτοί ακόμη δεν έχουν ενταχθεί στη δύναμη του Π.Σ., αφού η πρόσληψή τους αποφασίστηκε στο παρά πέντε της αντιπυρικής περιόδου, αναρωτιέται κανείς πότε όλοι αυτοί οι νέοι και χωρίς την απαραίτητη εμπειρία εποχικοί υπάλληλοι θα προλάβουν να εκπαιδευτούν σωστά και πως θα μπορέσουν να καταστείλουν πυρκαγιές αποτελεσματικά, διαφυλάσσοντας πρωτίστως τη σωματική τους ακεραιότητα;

Η αναγκαιότητα που υπάρχει για ίδρυση αρκετών νέων πυροσβεστικών υπηρεσιών για την κάλυψη αναγκών σε διάφορες περιοχές της χώρας, αντιμετωπίζεται από την κυβέρνηση με την ίδρυση εποχικών κλιμακίων, πράγμα που ικανοποιεί και αιτήματα τοπικών δημοτικών αρχών. Στελεχώνονται, κυρίως, με εποχικό προσωπικό και η όποια μετακίνηση, σ’αυτά, μονίμων υπαλλήλων, αποδυναμώνει τις περιφερειακές διοικήσεις. Και το κυριώτερο, τα κλιμάκια αυτά θα λειτουργούν μόνο το καλοκαίρι!

Η πεπατημένη της συνεχούς μετακίνησης πυροσβεστικών δυνάμεων, από περιφέρεια σε περιφέρεια, όπως φαίνεται θα έχει και στη φετινή αντιπυρική περίοδο, την τιμητική της. Είναι σαφές όμως πως η πρακτική αυτή ανατρέπει τον επιχειρησιακό σχεδιασμό των περιφερειών και εξουθενώνει το προσωπικό.

Ας πάμε τώρα και στον υλικοτεχνικό εξοπλισμό!

Η μειωμένη κρατική χρηματοδότηση έχει συνέπειες και στην αποτελεσματική λειτουργία του μηχανοκίνητου στόλου του Π.Σ.. Εκατοντάδες οχήματα παραμένουν παροπλισμένα λόγω βλαβών και φθαρμένων ελαστικών με 800 από αυτά να έχουν εξαντλήσει το όριο ζωής τους (είναι ηλικίας 30-40 ετών), με ότι αυτό συνεπάγεται για τη ζωή των επιβαινώντων και την επιχειρησιακή τους ικανότητα.

Ο ατομικός προστατευτικός εξοπλισμός των πυροσβεστών, χρόνια τώρα, έχει αφεθεί στις “ευγενικές χορηγίες και δωρεές” επιχειρηματικών ομίλων και φορέων που “πατσίζουν” έτσι τις όποιες φορολογικές υποχρεώσεις προς το κράτος και δημιουργούν, στην κοινή γνώμη, την ψευδαίσθηση του εθνικού ευεργέτη.

Διαχρονικά, η αντιπυρική περίοδος ελαστικοποιεί τις εργασιακές σχέσεις του πυροσβέστη. Δεν υφίσταται η στοιχειώδης προστασία της υγείας και της ασφάλειάς του, στην εργασία. Καλείται σε “προληπτικές επιφυλακές” για να μπαλωθεί η έλλειψη προσωπικού. “Φορτώνεται” με απλήρωτη υπερεργασία και ατελείωτα ωράρια, χωρίς να λαμβάνεται σοβαρή μέριμνα για την υγιεινή και ασφάλειά του, την απαραίτητη ξεκούραση και τη σίτισή του. Γενικά στερείται αξιοπρεπούς διοικητικής μέριμνας. Για να του “χρυσώσει το χάπι” η υπηρεσία του “χρεώνει” πρόσθετα ρεπό, ως αποζημίωση, τα περισσότερα από τα οποία τα παίρνει μαζί του, όταν συνταξιοδοτείται.

Φέτος, στη λίστα των προβλημάτων, εκτός του κορωνοιού, προστίθεται και ο περιβόητος νόμος 4662/2020, για τον οποίο η κυβέρνηση επαίρεται πως έρχεται να λύσει τα χρόνια προβλήματα του κλάδου. Η ψήφισή του μάλιστα συνοδεύτηκε με διθυραμβικά σχόλια από τους υποστηρικτές του (κυβέρνηση και μερίδα των συνδικαλιστικών φορέων του χώρου μας) αλλά, λίγες μέρες πριν την έναρξη της αντιπυρικής περιόδου, ανεστάλη η εφαρμογή βασικών του άρθρων, όπως γνωστοποίησε ο Γ.Γ.Π.Π., με την υπ’αρ. 8778/14-3-20, Απόφασή του, στους Δήμους και στις Περιφέρειες !!!

Η Πανελλήνια Ένωση Αποστράτων Πυροσβεστικού Σώματος, έγκαιρα και μετ’ επιτάσεως, εξέφρασε τις ανησυχίες της για τον νέο νόμο, στοιχειοθετώντας μάλιστα την άποψή της και ενώπιον της αρμόδιας Επιτροπής της Βουλής.(*) (**) Εμείς οι Απόστρατοι, με την εμπειρία που διαθέτουμε, θεωρούμε πως ο παραπάνω νόμος αποτελεί ένα ακόμα πισωγύρισμα στην επιχειρησιακή και διοικητική ανεξαρτησία του Σώματος, υποβάθμιζει το κύρος της εκάστοτε ηγεσίας του και διαλύει την υπηρεσιακή, προσωπική και οικογενειακή ζωή του προσωπικού!

Ας ρίξουμε, όμως, μιά ματιά και στον τομέα της πρόληψης!

Δύο χρόνια από το ολοκαύτωμα στο Μάτι και δεν έχουν πραγματοποιηθεί στη χώρα μας τα απαιτούμενα αντιπυρικά έργα. Ιδιαίτερα εφέτος, η Γ.Γ.Π.Π. δεν έχει κάνει κατανομή πιστώσεων για έργα πρόληψης και δασοπροστασίας, στους ΟΤΑ α’ και β’ βαθμού, ούτε στο Δασαρχείο με αποτέλεσμα να μην έχει ξεκινήσει κανένα έργο! Στο πρόβλημα έρχεται να προστεθεί και ο νέος “Περιβαλλοντικός Νόμος” (ν.4685/7-5-20) που θέσπισε το Υπουργείο Περιβάλλοντος και (μεταξύ άλλων) προβλέπει επιχειρηματικές δραστηριότητες μέσα στα δάση, ακόμα και σε περιοχές Natura.

Χωρίς να θέλουμε να (ξανα)γίνουμε μάντεις κακών προβλέψεων, φοβόμαστε πως από εφέτος τα καλοκαίρια θα είναι ακόμη πιο “καυτά” για τους πυροσβέστες!

Κύριε Πρωθυπουργέ,

εάν πραγματικά αγωνιάτε για τον δασικό μας πλούτο και θέλετε να προσφέρετε ένα καλύτερο αύριο στον έλληνα πυροσβέστη, κάντε τα αυτονόητα:

– Διαθέστε κονδύλια για την πρόληψη

– Νομοθετείστε τη Διοικητική και Επιχειρησιακή αυτονομία του Π.Σ.

– Εξασφαλίστε αξιοπρεπείς συνθήκες εργασίας, υγιεινής & ασφάλειας και αμοιβής, για το πυρ/κό προσωπικό.

– Μεριμνήστε για την άρτια και συνεχή εκπαίδευση του Έλληνα πυροσβέστη.

Δαπανήστε για προμήθεια σύγχρονου και επαρκούς υλικοτεχνικού εξοπλισμού και

– Παλέψτε για την εγκαθίδρυση αξιοκρατίας και απεμπλοκή της πολιτικής εξουσίας, από τη λειτουργία του Πυροσβεστικού Σώματος.

Σε διαφορετική περίπτωση, θα σας γράψει κι εσάς η πυροσβεστική μας ιστορία ως έναν ακόμη πολιτικό που τον Μάη υμνεί το προσωπικό του Π.Σ. και τον Οκτώβρη αναζητάει εξιλαστήρια θύματα, ανάμεσα στην ηγεσία του, για να καλύψει τα διαχρονικά λάθη της πολιτείας.

Για το Διοικητικό Συμβούλιο

Ο Γεν. Γραμματέας                             Ο Πρόεδρος

     Ανδρέας Ριτσώνης                         Κώστας Γιαννάκος

(*), (**) Προβολή βίντεο με τις θέσεις της Π.Ε.Α.Π.Σ., όπως τις διατύπωσε ο Πρόεδρος του Δ.Σ. Κ. Γιαννάκος στο κοινοβούλιο κατά τις εργασίες στις Επιτροπές πριν την ψήφιση του Ν.4662/2020 (Α’27).