Η ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗ ΤΩΝ ΑΓΙΩΝ ΤΡΙΩΝ ΠΑΙΔΩΝ ΩΣ ΠΡΟΣΤΑΤΩΝ ΤΟΥ ΠΥΡΟΣΒΕΣΤΙΚΟΥ ΣΩΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΤΑ ΟΣΑ ΣΟΒΑΡΑ ΚΑΙ ΕΥΤΡΑΠΕΛΑ ΣΥΝΔΕΟΝΤΑΙ ΜΕ ΑΥΤΗ

17-12-2020,Ω/12:00′

Του επίτιμου Υπαρχηγού Π.Σ. Αντιστρατήγου Χρήστου Κων. Μητροπέτρου

  Μακραίωνη παράδοση, που έχει τις ρίζες της στα Βυζαντινά χρόνια, επιβάλλει όπως στρατιωτικά σώματα, κοινωνικές ομάδες, συλλογικά όργανα και συντεχνίες να επιλέγουν κάποιον Άγιο της Εκκλησίας μας ως προστάτη τους. Άγιος που ο Βίος του, το μαρτύριό του ή τα θαύματά του έχουν κάποια συνάφεια με τη δραστηριότητά τους.Το πυροσβεστικό Σώμα καθυστερημένα, στην πέμπτη δεκαετία της ζωής του, αναγνώρισε ως προστάτες του τους Τρεις εν καμίνω Αγίους Παίδες Ανανία, Αζαρία και Μισαήλ. Οι Άγιοι Τρεις Παίδες πιστοί στο Θεό αρνήθηκαν να προσκυνήσουν, σύμφωνα με τα ήθη των ειδωλολατρών, την εικόνα του κοσμικού Βασιλιά Ναβουχοδονόσορα και για να τιμωρηθούν ρίχτηκαν σε πυρωμένο καμίνι, απ’ όπου με τη βοήθεια της πίστης τους και του Υψίστου βγήκαν σώοι και αβλαβείς.

(1) Η επίσημη αναγνώριση έγινε με το Π.Δ. 381/1978 (Α’ 80), με το ίδιο Διάταγμα καθιερώθηκε η Δευτέρα μετά την Κυριακή της Πεντηκοστής, εορτή του Αγίου Πνεύματος, ως επίσημη ημέρα εορτής του Πυροσβεστικού Σώματος. Τρία χρόνια αργότερα το Διάταγμα αυτό τροποποιείται με το Π.Δ. 1186/1981 (Α’ 295) και ως επίσημη ημέρα δοξολογίας και εορτασμού του Π.Σ. ορίζεται η 17η Δεκεμβρίου ημέρα που και η Εκκλησία μας εορτάζει τους Τρεις εν Καμίνω Παίδες. Με διάταξη που περιέχεται στο Π.Δ. 329/1993 (Α’ 140) καθιερώνεται η 17η Δεκεμβρίου, ημέρα εορτασμού των Αγίων Τριών Παιδιών, ως αργία για το Πυροσβεστικό Σώμα. Την ίδια χρονιά ο συνάδελφος Πυρονόμος Ιωάννης Σουγιολτζής αγιογράφησε τη μεγάλη φορητή εικόνα των Αγίων Παίδων που χρησιμοποιείται έκτοτε, στην επίσημη δοξολογία κατά την εορτή των προστατών μας.Το 1981 το Πυροσβεστικό Σώμα απευθύνθηκε στον αείμνηστο σήμερα, Αγιορείτη υμνογράφο Μοναχό Γεράσιμο Μικραγιαννανίτη για την συγγραφή της ακολουθίας των Τριών Παίδων ο οποίος, την παρέδωσε την επόμενη χρονιά και θεωρείται από τα αριστουργήματα της ουράνιας Τέχνης του χαρισματικού Γέροντα.

(2) Η Ακολουθία, αφού εγκρίθηκε από την Ιερά Σύνοδο, εκδόθηκε σε Βιβλίο από το Α.Π.Σ., μαζί με τον Παρακλητικό Κανόνα προς τους προστάτες μας, το 1983.Η προσπάθεια αναζήτησης Αγίου προστάτη είχε αρχίσει τα πρώτα χρόνια της δεκαετίας του ’70, επί δικτατορίας, με πρωτεργάτες τους αειμνήστους Σπύρο Κουλουριώτη, Γεώργιο Κούτουλα και Κων/νο Καργάκο. Κατά την αναζήτηση στάθηκαν σε πολλά ονόματα Αγίων και Οσίων που η ζωή τους, τα θαύματά τους ή το μαρτυρικό τους τέλος είχε συνδεθεί, με Θεία Παρέμβαση, με το φαινόμενο της ακαΐας. Κατέληξαν να προτείνουν τον Άγιο Ιωάννη τον Ρώσο το άφθαρτο λείψανο του οποίου οι Τούρκοι του Οσμάν Πασσά, θέλοντας να εκδικηθούν τους Χριστιανούς της Καππαδοκίας, έριξαν στη φωτιά για να καεί αλλά, θαυματουργικά, περέμεινε αναλείωτο. Στην ανταλλαγή πληθυσμών μεταξύ Ελλάδας – Τουρκίας πρόσφυγες Καππαδόκες που εγκαταστάθηκαν στην Εύβοια έφεραν το 1924, τυλιγμένο σε κιλίμι, το ιερό λείψανο και το τοποθέτησαν σε ναό της νέας πατρίδας τους το Νέο Προκόπι (Αμέτ Αγά) όπου σήμερα το ακέραιο σκήνωμα του Αγίου έχει γίνει, παγκοσμίως, πόλος έλξης ορθόδοξων χριστιανών κυρίως Ρώσων.

(3) Όταν όμως η εισήγηση έφθασε στον τότε Αρχηγό του Σώματος Ανδρόνικο Δήμα, ταξίαρχο πεζικού ε.α., την απέρριψε με την αστεία όσο και εξωφρενική δικαιολογία: «Τον Άγιο Ιωάννη τον Ρώσο θα κάνετε μωρέ προστάτη σας, αυτός είναι Κομμουνιστής». Δυστυχώς την ίδια άποψη είχαν και κάποιοι, από τους πρωτοκλασάτους τότε «επιτελείς» του Α.Π.Σ., που είχαν προετοιμάσει μάλιστα την αντίδραση του Αρχηγού. Δεν θα αναφέρω ονόματα – αν και μου είναι γνωστά – γιατί κινδυνεύω να κατηγορηθώ «για προσβολή μνήμης τεθνεότων». Εύχομαι πάντως ο Άγιος Ιωάννης – ο Ρώσος και όχι κομμουνιστής – να τους έχει συγχωρήσει. Δεν μας είναι με σιγουριά γνωστό, γιατί η πρόταση δεν επανήλθε, μετά την αποστρατεία του Ανδρόνικου Δήμα, ούτε μπορούμε να καταλήξουμε με σιγουριά στο γιατί το θέμα πάγωσε για πάνω από τέσσερα χρόνια. Ασύμφωνες οι προφορικές μαρτυρίες παλαιών συναδέλφων για το ζήτημα. Η λύση ήρθε, στις αρχές του 1978, από το Άγιο Όρος. Ο Σπύρος Κουλουριώτης ζηλωτής και τακτικός προσκυνητής της μοναχικής πολιτείας του Άγιου Όρους, συζήτησε με σεβάσμιους γέροντες το πρόβλημα της ανεύρεσης προστάτου του Σώματος και εκείνοι ομόθυμα του πρότειναν τους Αγίους Τρεις Εν Καμίνω Παίδες. Αρχηγός, ολίγων μηνών, τότε ο αξεπέραστος Παναγιώτης Ποτουρίδης, που επείγετο να λυθεί το θέμα του προστάτου του Σώματος, πριν από τον εορτασμό της 50ετίας του, δέχθηκε την πρόταση που ήλθε από το περιβόλι της Παναγίας και ακολούθησαν τα όσα αναφέρθηκαν στην αρχή αυτού του άρθρου.Το 1979 κτίστηκε, στο προαύλιο των νεοανεγειρομένων εγκαταστάσεων της Πυροσβεστικής Σχολής, στο Καλυφτάκι κάτω Κηφισιάς, το ναϊδριο των Τριών Αγίων Παίδων.

(4) Έκτοτε το Π.Σ. γιορτάζει κάθε χρόνο, με ευλάβεια και κατάνυξη την μνήμη των Αγίων προστατών του. Η επίσημη κεντρική δοξολογία τελείται στο μητροπολιτικό ναό των Αθηνών, εκτός από τα χρόνια που εκείνος γιάτρευε τις πληγές του από το σεισμό της Πάρνηθας του 1999, που τελούνταν στο ναό του Αγίου Διονυσίου του Αεροπαγίτου και μια φορά στο ναΐσκο της Ζωοδόχου Πηγής στο προαύλιο της 1ης ΕΜΑΚ στην Ελευσίνα, όπου θα τελεσθούν κι εφέτος αφυδατωμένες, λόγω της πανδημίας, οι εκδηλώσεις του εορτασμού. Επειδή το γέλιο είναι φάρμακο, στους δίσεκτους καιρούς μας, θα κλείσω με ένα σχετικό με τους Αγίου Προστάτες μας ανέκδοτο. «Ήταν το 1983 όταν ο ανεκδιήγητος τότε Υπουργός Δημόσιας Τάξης Ιωάννης Σκουλαρίκης προετοίμαζε την ενοποίηση των Σωμάτων Χωροφυλακής, Αστυνομίας Πόλεων και Πυροσβεστικού Σώματος. Είχε καλέσει στο γραφείο του φωστήρες επιτελείς του για να αποφασίσουν ποιος θα είναι ο προστάτης Άγιος του νέου Σώματος. Ένας από αυτούς, έχοντας μαζί του και τις εικόνες των μέχρι τότε προστατών, πρότεινε οικογένεια Αγίων Προστατών και δείχνοντας εικόνες είπε: «να παντρέψουμε τον Άγιο Μηνά, με την Αγία Ειρήνη ιδού και τα παιδάκια τους.».
Χρόνια Πολλά για τις χρονιάρες μέρες που έρχονται και άλυπο και ειρηνικό το νέο έτος 2021.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ

1. Πυραγού Γιάννη Σταμούλη, Τρεις Παίδες Εν Καμίνω, Πυροσβεστική Επιθεώρηση, Τεύχος 132, σελ.42. Και στο ίδιο Τεύχος Θεολόγου Σπύρου Γρημάνη “Τρεις παίδες εν καμίνω” σελ.33.

2. Χρήστου Κων. Μητροπέτρου, Γεράσιμος Μαναχός Μικραγιαννίτης, ο Υμνογράφος της μεγάλης του Χριστού Εκκλησίας και δημιουργός της ακολουθίας των Αγίων Τριών Παίδων Προστάτων του Πυροσβεστικού Σώματος, Πυροσβεστική Επιθεώρηση, Τεύχος 157ο, σελ. 18.

3.Αρχιμανδρίτου ΧρυσοστόμουΤριανταφύλλου, ο Όσιος Ιωάννης ο Ρώσος, Χαλκίδα 2000.

4. Μέχρι σήμερα έχουν ανεγερθεί σε επαρχιακές Υπηρεσίες πολλά εκκλησάκια στη μνήμη των Προστατών μας. Για αυτά τα ναϊδρία, κτισμένα από το υστέρημα των Πυροσβεστών, μια άλλη φορά.

5.Ο και σε πολλές άλλες αμαρτίες περιπεσών.